Brev:
Amning contra flaske
17. november 2007
Alder:
4 mdr.
Amning contra flaske
Kære Helen,
Seamus' vægt stagnerer fortsat. Han har kun taget 100 gram på den sidste måned. Min egen sundhedsplejerske mener, at han er meget fin, og ser ingen grund til bekymring, men jeg har alligevel et par spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig at høre din mening om.
Hans normale madplan ser således ud:
Op 7:30
Amning kl. 9:00
Grød til frokost kl. 11:30 (tilbydes snack-amning inden lur kl. 12:30)
Amning kl. 15:00
Grød kl. 17:30
Amning kl. 19:00 (lægges til nat)
Amning kl. 23
Amning kl. 01:00
Amning kl. 03:00
Amning kl. 05:00
Han spiser fint til sine skemåltider (1 dl. til frokost og 3/4 dl. til aften - ofte kan han godt spise mere, men får det ikke af hensyn til maven). Han drikker vand af kop til. Han spiser derimod meget lidt af sine dag-amninger, hvor han har meget svært ved at koncentrerer sig om maden. Til gengæld melder han sig meget ofte natten igennem, hvor han spiser meget varieret, men som regel rimeligt pænt (han spiser halvt i søvne).
Jeg kunne godt tænke mig, at han spiste noget mere om dagen og meldte sig lidt mindre om natten. Det skal lige siges, at jeg er rimelig hurtig til at åbne mælkebaren for ham om natten, da jeg er alene med mine 2 små drenge og får mest søvn af, at skynde mig at spise ham af og sove videre.
Mit spørgsmål er, om jeg er nødt til at gøre noget aktivt for at påvirke hans spisning/vægt, eller om det vil rette sig ind med tiden af sig selv.
Jeg har umiddelbart massere af mælk, men kan denne være af for “dårlig” kvalitet? Tror du, at jeg ville kunne få ham ud af hans vægtstagnation, hvis jeg i stedet gav ham flaske om dagen, og ammede ham om natten, så længe der fortsat er mælk til det? Han trives umiddelbart fint, og er både aktiv og glad, men jeg synes han skal til at rykke lidt på vægten igen.
Mange hilsner
Bonnie