Amning contra flaske

17. november 2007

Alder:
4 mdr.

Amning contra flaske

Kære Helen,

Seamus' vægt stagnerer fortsat. Han har kun taget 100 gram på den sidste måned. Min egen sundhedsplejerske mener, at han er meget fin, og ser ingen grund til bekymring, men jeg har alligevel et par spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig at høre din mening om.

Hans normale madplan ser således ud:

Op 7:30
Amning kl. 9:00
Grød til frokost kl. 11:30 (tilbydes snack-amning inden lur kl. 12:30)
Amning kl. 15:00
Grød kl. 17:30
Amning kl. 19:00 (lægges til nat)
Amning kl. 23
Amning kl. 01:00
Amning kl. 03:00
Amning kl. 05:00

Han spiser fint til sine skemåltider (1 dl. til frokost og 3/4 dl. til aften - ofte kan han godt spise mere, men får det ikke af hensyn til maven). Han drikker vand af kop til. Han spiser derimod meget lidt af sine dag-amninger, hvor han har meget svært ved at koncentrerer sig om maden. Til gengæld melder han sig meget ofte natten igennem, hvor han ...

Annonce

... spiser meget varieret, men som regel rimeligt pænt (han spiser halvt i søvne).

Jeg kunne godt tænke mig, at han spiste noget mere om dagen og meldte sig lidt mindre om natten. Det skal lige siges, at jeg er rimelig hurtig til at åbne mælkebaren for ham om natten, da jeg er alene med mine 2 små drenge og får mest søvn af, at skynde mig at spise ham af og sove videre.

Mit spørgsmål er, om jeg er nødt til at gøre noget aktivt for at påvirke hans spisning/vægt, eller om det vil rette sig ind med tiden af sig selv.

Jeg har umiddelbart massere af mælk, men kan denne være af for “dårlig” kvalitet? Tror du, at jeg ville kunne få ham ud af hans vægtstagnation, hvis jeg i stedet gav ham flaske om dagen, og ammede ham om natten, så længe der fortsat er mælk til det? Han trives umiddelbart fint, og er både aktiv og glad, men jeg synes han skal til at rykke lidt på vægten igen.

Mange hilsner
Bonnie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S